Want your
own Fotopage?








 


By: Nor Annyssza

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  >  >>]    [Archive]
Tuesday, 20-Jan-2009 14:34 Email | Share | | Bookmark
anis dh pindah rumah...

harap maklum...anis skang dh pindah rmh....marilah kita same2 boikot brngan israel yg durjana nih...!!!

http://annyssza.blogspot.com


Monday, 12-Jan-2009 13:01 Email | Share | | Bookmark
My Luncheon....

Huhu......nk mkn pe ek?....terase nk makan McD plak......cam nk mkn Prosperity....tp mahal la..... ...anis mkn Bubur Ayam n Ayam Goreng Spicy jela.....tambah plak ngan Teh Boh kurang manis....ni kes terjebak ngan iklan TV la ni........"mamak teh tarik kurang manis satuuuu".....



Anis suke McD nye ayam goreng spicy dpd KFC.....xtau nape...maybe dh muak kot asyik mkn KFC je...yela dr anis sek men lagi dok mkn KFC je....tu kire makanan paling mahalla... ...siankan sek men br kenal KFC.....mase kecik2 makan ayam goreng mak masak...huhu...tu pon dh sedap sgt dh.....

Mase tu McD pon x brape nk mkn sbb mcm xbest je.....teringat dulu mase dok hostel k SEDAR dulu, kalo outing je misti mkn KFC....tu pon lps dpt biasiswa....hehe...isi borang tulis nk beli buku padahal nk mkn KFC......sory gomen.... lepas mkn gi jln2 k Wetex Parade......pe de.....rasenye Wetex tu brape kali tawaf br la nk balik hostel......

Pastu weekend je misti de prog jogging gi Tanjung Emas hush...hush...pastu lepak smpi tengahari....br balik hostel......tu yang mase sek anis kuwussss tp skang dh bertambah gumukss......hawhaw.. rindunye zaman sek dulu.......kwn2 dimanakah anda skang....sume dh sibuk ngan karier memasing.....nk jumpe pon time kawin kengkawanla.......

RINDUNYE MASE DULU-DULU.......

Quote:
Kak Radiah: Aah, btulla tu...SIL x-student UPSI....citenye akak keje sane.....kebetulan....

Kak Masz: Sory for the incovenience......xpela janji dh jumpe ngan tuan rmh yg btul...

Kak Radiah: Ooo....critenye....silap2 MIL anis kenal family akak kot.....anis de gak lalu tapak rumah arwah Dato mazlan tu.......nk ke Lata Jarum....bile lalu situ kan seram sejuk je.....

Dill Cakes: Kak, tq sudi singgah fp burok ni...jgn serik ea....

Kak Yatt: tq, sudi jenguk fp anis...jgn serik ea....

Kak Ida: aah,ni makan pon x abis.....cane ek nk buang tabiat buruk ni...mase nk mkn amik byk...bile dh mkn x abis plak....

Kak Za: Kak, tq sudi jenguk fp....jgn serik tau...

Kak Zana: Tq gak sbb sudi jenguk ke sini....xpe take ur time...

Che Iza: Tq,sudi singgah ke rmh...eh...adela atas meja tu..tuan rmh dh bancuh dh...sila2...


Friday, 9-Jan-2009 17:17 Email | Share | | Bookmark
Jumaat Penghulu Segala Hari..

JUMAAT penghulu segala hari kerana kemuliaan dan kelebihannya. Malah, peristiwa agung banyak berlaku pada Jumaat.

Banyak hadis menerangkan kelebihan hari Jumaat, misalnya hadis Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan Abu Hurairah berkenaan penghulu hari, bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul aiyam' iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

Daripada Abu Hurairah katanya, Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: “Sebaik-baik hari yang terbit matahari ialah Jumaat. Pada hari itulah Adam diciptakan dan pada hari itulah juga dia dikeluarkan dari syurga. Pada Jumaat juga kiamat akan berlaku. Pada hari itu tidaklah seorang yang beriman meminta sesuatu daripada Allah melainkan akan dikabulkan permintaannya.” (Hadis riwayat Muslim).

Dalam hadis lain, Rasulullah s.a.w bersabda yang ber maksud: “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat. Pada hari itu terdapat suatu masa seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmidzi)

Melalui penerangan itu jelas sekali Jumaat bukan sebarang hari, malah begitu dimuliakan dan sewajarnya ia turut dimuliakan umat Islam.

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu semulia hari yang perlu diambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu. Sesiapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas. Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan di dalam buku kehadiran malaikat.

Umat Islam juga dituntut membuat persediaan sebelum menghadiri solat Jumaat untuk mendapat fadilatnya, ter masuk dalam berwuduk, mandi sunat dan tertib ketika menghadiri solat Jumaat.

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa berwuduk lalu memperelokkan wuduknya, kemudian mendatangi solat Jumaat, terus men dengar dan berdiam diri, tidak berbicara sama sekali, maka diberi tambahan tiga hari lagi. Sesiapa yang memegang kerikil untuk dimainkan sehingga tidak memperhatikan isi khutbah, sesungguhnya dia telah melakukan kelalaian, yakni ber salah.”

Sebelum menunaikan solat Jumaat, dianjurkan mandi ter lebih dulu sebagaimana hadis daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda, maksudnya: “Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu.” (Muttafaq `alaih)

Daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda, maksudnya: “Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi, tetapi mandi itu lebih utama.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dan Tirmidzi).



Thursday, 8-Jan-2009 12:00 Email | Share | | Bookmark
Peria Telur n Ayam Masak Merah Berjintan..

Ari ni my hubby balik lmbt....so, anis masak pon lmbt skitla...kita makan peria telur dan ayam masak merah berjintan...masak campak2 je...



Peria Telur

Bahan-bahan (untuk 3 org makan):

1 biji peria
1 sudu besar cili giling
*1 biji bawang merah
*2 biji bawang putih
*sedikit ikan bilis
*sedikit cili padi (kalo nk pedas boh byk skit)
*1/2 biji tomato
garam
1 biji telur
(bertanda * sila tumbuk)

Cara:

1. Tumis bahan tumbuk hingga naik bau.
2. Masukkan cili giling.Goreng hingga pecah minyak.
3. Masukkan peria. Masak hingga sedikit layu. Masukkan garam.
4. Pecahkan telur dan kaup dgn peria hingga masak.
5. Hidangkan dengan nasi panas.





Ayam Masak Merah Berjintan

Bahan-bahan (untuk 3 org makan):

1/4 ekor ayam (potong kecil)
sedikit kunyit
garam
3 sudu besar cili giling
1 cawan asam jawa
2 sudu besar sos cili
*1 biji bawang merah
*1 sudu besar jintan putih
*1 sudu kecil ketumbar
*1 biji tomato (potong 1/2 utk hiasan)(1/2 saja tumbuk)
sedikit daun bawang
sedikit daun sup
sedikit daun ketumbar

(bahan * sila tumbuk)

Cara:

1. Cuci ayam dan gaulkan bersama garam dan kunyit. Goreng separa masak.
2. Tumiskan bahan tumbuk hingga naik bau.
3. Masukkan cili giling. Masak hingga pecah minyak.
4. Masukkan sos cili, asam jawa dan garam. Perasakan.
5. Masukkan ayam yg sudah digoreng tadi.
6. Hidangkan. Hias dengan hirisan tomato, daun bawang, daun sup dan daun ketumbar.


Quote:
Kak Liza: Takpela demi anak2 mak gagahkan jugak...nk jage kesihatankan...

Kak Zai: Mmgla rase die pahit...tp bagus....anis sbb mak de kencing manis takut turun kat anis...tu yg kene jage kesihatan gak....

Kak Ida: Tapi Kak Ida punye lg sedap.....

Kak Radiah: Mmg sedap tambah lg mkn ngan nasi hangat...uuuuu....

Kak Mal: mane de rajin.....wajib tuk hubby kite....kan dpt pahala tu.....kak, anis dh link k fp kak dh...tq,silala beri tunjuk ajar.....anis ni org br dlm fp n alm rmhtgga...

Kak Hana: tq, sudi jengok fp burok ni....jgn serik ea...



Wednesday, 7-Jan-2009 17:03 Email | Share | | Bookmark
Kete baru sampai....

Anis masuk ofis kul 9....dlm kul 10am....anis dengar kete berderum-derum k luar.....bunyi die makin lame makin kuat.....tp xnmpk pe pon......anis bangunla tgk pe bising2 k sini ni....bingit tinga la......k luar parking ofis tu de 1 kete kaler grey.....eh die ni derum2 bunyi pastu parking k tmpt kite plak...clamp kang br tau...tgk gaye mcm kete ferrari....tp cam len skit...tp kete die mmg lowed giler...ni kalo de bonggol mau tersangkut kete ni......

Tunggula agak2 sape yg bw kete nih.......laaaa...skali Dato Tan yg bawa kete tuh......Dato Tan ni regular customer kitorang.....dr awal kitorang pindah smpai skang dh 2 biji kete die beli......1-Porsche Cayenne, 2-Mercedes S350...sume die byr cash xde installment.....kat rmh die je dh ade kete 30 bijik.....die ni wat pe kete banyak2....cam kumpul setem je....kalo anis la leh kumpul kete mainan jela...mmg bapakkk kaye giler.......lehla jd anak angkat die.....n yg paling best die mmg xsuke n xnak cakap english......die ckp cina n melayu je....xtau la die xfasih ke xsuke.......

Berbalik pd kete yg dok derum2 k sini ni....anis pon gi la tgk kete tuh....huwaaaaaaa.....canggih tu....pintu die buka atas......tp anis tgk dlm ofis jela....malula....kang Dato Tan ingat anis ni jakun.....huahuahua.....dlm 5 minit pastu.....anis nye bos pon dtgla....trus anis cpt2 duk k meja.....kang kene marah plak...xwat keje.....so, dramala cam byk keje......pastu Dato Tan n my bos pon masukla ofis...anis pe lagi....gi la k pintu dok amik gmbr kete tu dr dlm ofis...ceh konon2...malu tp mau.....



Pastu my hubby plak dtg la bw my big bos lg sowang.....Dato Yip....pastu Dayo Yip plak nk try bw kete tuh....anis bile de my hubby xde la malu sgt nk kuar....trus kuar gi k kete......tgk kete pe ni.....rupenye Lamborghini...uuuuuuuuuuu.......berjuta ni.....mahal tuh.........ni terjuih nk byr duit kete ni..........tgk k road tax je dh rm4000.................leh beli mcm2 tu ngan 4000...............



Hubby tanye xnak amik gmbr ke?kang mlm mimpi2...Lamborghini...Lamborghini......nnt bile dh jual xdpt nk rase dh........bkn senang nk tgk dpn mate kete mahal2 ni....xdpt beli....dpt amik gmbr pon jdla.......
so.layan gmbrla.....pas anis amik gmbr...ramai giler org lalu lalang tgk kete nih....n ade gak yg amik gmbr....susah nk tgk kete ni k parking kete......biase k showroom or k Hotel je.......



Quote:
Kak Shima: Panggil anis je...kite br 25 thn..... ....a'ah Dato tu kumpul kete 30 bijik dh.....pelikla...kan elok kete sedekah k kite ke..... ...dpt gak merase bawa kete mewah die...


[<<  <  [1]  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net